شروع بکار وبلاگ ثمینشروع بکار وبلاگ ثمین، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 13 روز سن داره

ژورنال دنیای نفیــــــــــس

سنت های رایج ملل جهان در هنگام افتادن دندان کودکان Tooth Fairy

1390/12/8 23:12
نویسنده : ثمین
2,215 بازدید
اشتراک گذاری
سنت های رایج ملل جهان در هنگام افتادن دندان کودکان
کنجکاو شدم و کلی تحقیق درباره پری دندان انجام دادم!!!یول ادامه مطلب رو ببینید جالبه!فرشته
 سنت های رایج ملل جهان در هنگام افتادن دندان کودکان  photo
- اکثر بچه ها معتقدند، زمانی که اولین دندان شیری شان می افتد پری دندان یک سکه یا اسکناس زیر بالش آنها خواهد گذاشت. روی سکه یا اسکناس را با لاک بی رنگ بپوشانید. سپس کمی اکلیل روی آن بپاشید و اجازه دهید خشک شود. بچه ها مطمئناً این سکه یا اسکناس را تا بزرگسالی نگه خواهند داشت.
    - شاید بهتر باشد که بچه های هفت ساله، وقتی اولین دندان شیری شان می افتد یک نامه از پری دندان دریافت کنند. این که چقدر خوب از دندان قبلی مواظبت کرده اند و چه طور باید مواظب دندان جدید باشند !سپس نامه را چهارتا کنید، پول را داخل آن قرار داده و زیر بالش کودک بگذارید.

photo
photo
یک کودک به طور متوسط ۲۰ دندان شیری دارد که در حدود سنین ۵ تا ۶ سالگی آنها شروع به افتادن کرده، جایشان را به دندان های دائمی می دهند. در این میان، داستان ها و رسوم بسیاری از قدیم برای دندان های افتاده وجود داشته که معروف ترین آنها افسانه ی پری دندان است. اصل و ریشه ی داستان های مربوط به دندان ها از آنجا منشأ می گیرد که از قدیم مردم باور داشتند جادوگرها از قسمت هایی  از بدن انسان مانند مو و ناخن های گرفته شده و دندان های افتاده، برای خواندن سحر و جادو استفاده می کنند و در نتیجه از بین بردن مناسب و درست دندان ها، در آن زمان  مسأله ای جدی و مهم به شمار می رفته است. چگونگی این کار در فرهنگ های مختلف متفاوت بود :از پرت کردن دندان به سمت خورشید یا بالای بام خانه تا دادن آنها به حیواناتی نظیر موش، سگ و خوک برای خوردن. در بعضی فرهنگ ها دندان ها را یا خاک یا پنهان می کردند و یا می سوزاندند. بعضی اقوام فقط این حساسیت را روی اولین دندان داشتند و بعضی روی ششمین دندان. بعضی باور داشتند که وقتی یک حیوان دندان بچه را می خورد، دندان های دائمی آن بچه مانند دندان های آن حیوان رشد خواهد کرد. مثلا وقتی موش دندان را بخورد عقیده داشتند که بچه دندان هایی تیز و قوی مانند دندان های موش در خواهد آورد. بعضی از مردم دندان افتاده را به عنوان طلسم شانس با خود حمل می کردند. در این بین برای  بچه های آمریکایی  افسانه ی پری دندان گفته می شود.
سنت های رایج ملل جهان در هنگام افتادن دندان کودکان

داستان پری دندان يا همان توث فری يك سنت بسيار مرسوم در آمريكا و کاناداست. در این افسانه گفته می شود که یک پری در حدود نيمه های شب به خانه های مردم می آيد و دندان افتاده ی بچه ها را كه زير بالش آنها هست با پول ،اسباب بازی و یا شکلات جابجا می كند. اما او چطور به وجود آمده؟ در واقع پری دندانی که ما می شناسیم تا اوایل قرن نوزدهم  زیاد شناخته شده نبود و در ابتدا نامش فرشته ی مهربان بود. او به آرامی در دهه های بعدی محبوب شد.  به خصوص بعد از این که کتاب« پری دندان » نوشته ی لی روگو به عنوان اولین کتاب در این مورد در سال ۱۹۴۹  به چاپ رسید، به یک باره به طور وسیعی محبوب شد و  کم کم  به بخشی از زندگی خانواده ها تبدیل  شد. از سال ۱۹۸۰ به بعد تبلیغات و ساخت و فروش بالش ها و عروسک ها و سایر محصولات این فرشته آغاز شد. در رابطه با سوالی که برای بچه ها پیش می آید که پری دندان با این همه دندان چه می کند؟ هنوز جواب مناسبی پیدا نشده چون افسانه ی پری دندان مثل افسانه ی بابانوئل آنقدر ها پیشرفت نکرده است اما در مجموع می توان به بچه ها گفت که او دندان ها را جمع می کند و آنها را طبقه بندی کرده و برچسب می زند و در یک موزه مانند یک قلعه نگهداری می کند.
مردم آمریکا اعتقاد دارند که وقتی بچه ها دندان هایشان را از دست می دهند به وسیله ی پری دندان راحت تر از این مرحله از زندگی عبور می کنند. چون افتادن دندان ها اگرچه نشانه ای از رشد کودکان است، ممکن است برای آنها رنج آور و ترساننده باشد و والدین آمریکایی به وسیله ی پری دندان این مرحله از زندگی را به خاطره ای خوش برای کودکانشان تبدیل می کنند.

سنت های رایج ملل جهان در هنگام افتادن دندان کودکان

 ریشه داستان پری دندان Tooth Fairy
 پري دندان از يك افسانه ی فرانسوی قرن هجدهم به وجود آمد كه در آن افسانه يك موش خودش را به صورت يك پری در می آورد تا به يك ملكه خوب كمك كند تا پادشاهی بدجنس را شكست دهد. موش يا همان پری، زير بالش پادشاه پنهان می شود و او رااذيت می كند و تمام دندان هايش را به زور در می آورد. اين داستان همچنين ريشه ی ديگر سنن را كه با موش دندان رابطه دارند،توضيح می دهد.

 افسانه ی موش
 در كشورهای زيادی اين باور وجود دارد كه به جای پری، يك موش، ترسان و دزدكی به خانه ای می رود و دندان را از زير بالش بر می دارد و به جای آن سكه، اسباب بازی و آب نبات می گذارد. در مكزيكو و اسپانيا موش كه به زبان محلی "راتونكيتوپرز" يا "راتون ديلوس دينتيس" به معني موش دندان خوانده مي شود، دندان را با سكه جايگزين می كند. در بعضی از قسمت های لولند در اسكاتلند، يك موش پری سفيد white fairy rat كه دندان را با سكه خريداری می كند وجود دارد.  در فرانسه، "لاپتيت سوريس" La Petite Souris يا موش كوچولو دندان را با يك هديه ی كوچك يا اسباب بازی عوض می كند. همچنان كه در اسلووانيا يك موش، شب آب نبات برای بچه ها می گذارد.

 پرتاب كردن دندان ها
 سنت پرتاب دندان در بيش تر كشور های آسيايی مرسوم است. در ژاپن و كره دندان های پايينی به روی سقف خانه و دندان های بالايی به زير خانه پرتاب می شوند. اين سنت باید به مسير رويش ریشه ها مربوط باشد و برای اطمينان از رشد درست آن هاست.  در ويتنام هم دندان های بالايی و هم دندان های پايينی به بیرون خانه پرتاب می شوند. در همان حالی كه دندان پرتاب می شود بچه با فرياد درخواست می كند كه دندان افتاده اش با دندان يك موش جايگزين شود چون دندان جوندگان به رشد خودش در تمام طول زندگی ادامه می دهد.  سنت اتريشی ها می گويد ،كه دندان بچه ها بايد يا تبديل به جاكليدی بشود يا به رو يا زير خانه پرتاب شود مثل رسم موجود در ژاپنی ها ، كره ای ها و  ويتنامی ها.  در نیجریه هردوی این رسوم به صورت مخلوط با زمینه ای از داستان موش وجود دارد. به این صورت که آنها دندان شیری افتاده رو به اتاق زیر شیروانی پرتاب کرده و جادو و کلام سحر آمیزی را به زبان می آورند که به موش ها هشدار می دهد که دندان شیری را نخورند چون در این صورت دندان جدید رشد نخواهد کرد.

دفع بلا
همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد در قدیم باور داشتند که دندان ها و ناخن ها و مو شامل قسمتی از روح آدم ها هستند و اگر جادوگری مالکیت آنها را به دست آورد صاحب روح آنها نیز خواهد شد. در سده های میانه، در انگلستان  بچه ها را تشویق  می کردند که دندان هایشان را در آتش بیندازند تا از چشم بد دور باشند در حالی که در عصر حاضر به بچه های انگلیسی همان افسانه ی پری دندان گفته می شود و آنها برای پیدا کردن پول زیر بالششان از خواب بیدار می شوند. بچه های اروپایی باور دارند که اگر دندان های شیری شان را خاک کنند تنها در آن صورت دندان دائمیشان رشد خواهد کرد و همچنین این کار می تواند مالکیت شیطان را باطل نماید.

سنت های دیگر
در مغولستان دندان افتاده را به سگ جوان می دهند تا بخورد چون عقیده دارند که سگ جوان فرشته ی محافظ است. دندان شیری را با چربی گوشت مخلوط می کنند و اعتقاد دارند که وقتی سگ آن را می خورد دندان جدید و قوی دائمی رشد خواهد کرد.  مادر و پدر های ایتالیایی هم خیلی ساده دندان  های افتاده را به عنوان یادگاری برای بچه هایشان نگاه می دارند.   (درکشور خودمان ایران برای رویش اولین دندان در کودک مراسم و آداب خاصی وجود دارد و مردم مناطق مختلف ایران آن را جشن می گیرند. اما آداب و رسوم چشمگیری در مورد افتادن دندان های کودکان وجود ندارد. البته گویا افسانه ای تا حدی مشابه افسانه ی پری دندان در میان مردم اصفهان رایج است  و در بعضی مناطق هم سنت خاک کردن دندان ها مرسوم است.)
Baby Teeth Traditions fr om Around the World

The tooth fairy is a very common American tradition. Most everyone knows about the tooth fairy. She comes about in the middle of the night, replacing lost teeth with money under the child's pillow. But how did she come
about? And how do other countries celebrate this important milestone?

Tooth Fairy Origin
The tooth fairy as we Americans know her evolved from an 18th century French fairy tale, in which a mouse changes himself into a fairy to help a good Queen defeat an evil King. The mouse/fairy hid under the King's pillow and tormented him, knocking out all of his teeth.
This story may also explain the origin of other traditions involving a 'tooth mouse'.

Tales of the Mouse
In several countries, it is believed that, instead of a fairy, a mouse creeps into the house and takes the tooth from under the pillow in exchange for coins, toys, or candy. In Mexico and Spain, the mouse, sometimes called Ratoncito Pérez (little mouse with a common surname) or ratón de los dientes (tooth mouse) exchanges the tooth for coins. In some parts of the Lowlands in Scotland, it is a white fairy rat which purchases the teeth for coins.
In France, La Petite Souris (the little mouse) replaces the tooth with a small gift or toy, wh ereas in Slovenia, a mouse leaves candy during the night.

The Tossing of the Tooth
The tradition to throw the tooth centers around mostly Asian countries. In Japan and Korea, the bottom teeth are thrown up onto the roof of the house, and the upper teeth are tossed underneath the home. This tradition has to do with the direction the roots grow and to ensure healthy growth.
In Vietnam, both the upper and lower teeth are thrown up over the house. As the tooth is thrown, the child shouts a request for his lost tooth to be replaced with a tooth of a mouse, as rodent teeth continue growing their whole life.
The Austrian tradition says that the baby tooth is either made into a key ring, or it is thrown over or under the house, similar to the custom in Japan, Korea, and Vietnam.
Nigeria seems to have combined both this tradition with the mouse theme. The lost tooth is tossed up into the attic of the home. An incantation is said warning mice not to eat the tooth, because then a new tooth would  not grow.

Warding off Evil
It is said that the teeth, hair and nails contain a part of a person's soul, and that if a witch gains possession of these personal items, then she gains possession of the soul itself. In England during the Middle Ages, children were encouraged to drop the tooth into a fire to destroy it in an attempt to ward off evil. In present time, however, British children are told of the tooth fairy and they awaken to find money under their pillow.
European children believe that if their tooth was buried in the ground, only then would a new permanent tooth grow. This also served as a way of thwarting demon possession.

Other Traditions
In Mongolia, the lost tooth is fed to a young dog, because the dog is considered to be a guardian angel. The baby tooth is mixed in with meat fat, and when the dog eats it, then a new, strong tooth will grow.
Italian parents simply keep the little tooth as a keepsake for their children.
 
Sources

"Tooth Fairy Around the World" , ToothFairys.net.
"Various Tooth Fairy Tales", Multiculturalpedia
"Tooth fairy", Wikipedia, the free encyclopedia
www.straightdope.com/columns/read/2170/whats-the-origin-of-the-tooth-fairy
 
پری دندان
بالش پری دندان
پسندها (2)

نظرات (0)