شروع بکار وبلاگ ثمینشروع بکار وبلاگ ثمین، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 15 روز سن داره

ژورنال دنیای نفیــــــــــس

براي سيسموني نوزاد چي بخريم؟!

1391/2/29 16:08
نویسنده : ثمین
9,753 بازدید
اشتراک گذاری

راهنمای خرید سیسمونی برای نوزاد شما براي سيسموني نوزاد چي بخريم؟!

اگر شما هم قصد خرید سیسمونی را دارید، می‌توانید وسایل مورد نیاز نوزادتان را در ۴ گروه اصلی نیازهایش طبقه‌بندی کنید:

۱- اتاق خواب

۲- آشپزخانه

۳- حمام

۴- بیرون از خانه

و سعی کنید حتما این مقاله را مطالعه کنید تا کاملا برنامه ریزی شده و اصولی برای نوزاد دلبند خود خرید کنید.

راهنمای خرید سیسمونی برای نوزاد شما براي سيسموني نوزاد چي بخريم؟!

اگر شما هم قصد خرید سیسمونی را دارید، می‌توانید وسایل مورد نیاز نوزادتان را در ۴ گروه اصلی نیازهایش طبقه‌بندی کنید:

۱- اتاق خواب

۲- آشپزخانه

۳- حمام

۴- بیرون از خانه

و سعی کنید حتما این مقاله را مطالعه کنید تا کاملا برنامه ریزی شده و اصولی برای نوزاد دلبند خود خرید کنید.



اتاق خواب

تخت‌خواب، کمد و بوفه، لباس‌ها، پوشک، دندان‌گیر و فین‌گیر از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید برای اتاق خواب کودک تهیه کنید.

۶ نکته درباره خرید تخت‌خواب

یکی از اولین وسایل موردنیاز در اتاق خواب، تخت نوزاد است. این بستگی به خود شما دارد که تخت نوزاد یا ننو بخرید اما ترجیحا تخت بهتر است. وقتی برای خرید تخت به فروشگاه‌ مراجعه می‌کنید لازم است به برخی نکات توجه داشته باشید:

۱) زبیایی و گرانی سرویس خواب نوزاد نشانه استاندارد بودن و متناسب بودن آن برای نوزاد شما نیست.۲) تخت نوزاد حتما باید نرده‌های محافظ داشته باشد و فاصله بین نرده‌ها حداکثر ۵/۶ سانتی‌متر باشد، به طوری که سر کودک در میان آن گیر نکند. هر چه فاصله نرده‌ها به هم نزدیک‌تر باشد، قیمت تخت بالاتر بوده و برای نوزاد شما امن‌تر است. ۳) لازم نیست بالش و ملحفه اضافی تهیه کنید. خواباندن نوزاد در تخت بدون ملحفه، روانداز و بالش اضافی می‌تواند تا ۷۰ درصد احتمال مرگ ناگهانی را در وی کاهش دهد.۴) جنس تشک، ملحفه و بالش نوزاد باید از الیاف طبیعی بوده و از خرید بافت‌های مصنوعی و نایلونی باید خودداری شود. در الیاف طبیعی هوا به راحتی رد و بدل می‌شود و به پوست نوزاد آسیبی نخواهد رسید. ۵) از جمله وسایل تزیینی تخت نوزاد، آویز بالای تخت است که اگرچه خرید آن ضروری نیست اما وسیله خوبی برای خواباندن نوزاد است و برای سرگرم شدن او موقع بیداری نیز مناسب است. بهتر است اسباب‌بازی‌های آویز تخت کودک از رنگ‌های مختلف و با ارتفاعات مختلف باشد و موسیقی آرامی داشته باشد.۶) رنگ تخت یا ملحفه‌های آن بهتر است به رنگ روشن و ملایم (ترجیحا صورتی، سبز، آبی همراه با وسایل دکوری زرد) باشد. می‌توانید هماهنگ با رنگ سرویس خواب رنگ دیوارها را هم تغییر دهید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد از کاغذ دیواری یا نوارهای کاغذ دیواری با اشکال عروسکی یا فانتزی استفاده کنید. می‌توانید حتی لوستر را هم از میان انواع فانتزی‌تر انتخاب کنید.

کمد و بوفه برای خرید کمد بچه و بوفه تنها زیبایی را ملاک قرار ندهید و به ایمنی بیشتر توجه کنید. کمد و بوفه بچه بهتر است شیشه نداشته باشد زیرا کودک عادت به بازی و پرت کردن اشیا و اسبا‌ب‌بازی‌ها دارد. شکستن شیشه می‌تواند خطرآفرین باشد. در مورد کشوها هم بهتر است کمدهایی را انتخاب کنید که درهای آنها به آرامی بسته می‌شوند. در این نوع، احتمال ماندن انگشتان کودک بین کشو و آسیب دیدن آنها کمتر است.

۱۰ نکته درباره خرید لباس‌ کودک

نکته‌ای که بسیار قابل توجه است، این است که هزینه‌ زیادی را صرف خرید لباس به محض تولد کودک نکنید زیرا نوزاد به سرعت بزرگ می‌شود؛ و اما بعد:

۱) سعی کنید لباس کم اما باکیفیت تهیه کنید.۲) لباسی که می‌‌خرید، باید راحت، نرم و کارآمد باشد و نوزاد را در برابر سرما حفظ کند و سیستم باز و بسته کردن آن نیز ساده باشد.۳) توصیه می‌شود تا حد ممکن از خرید لباس‌هایی که دکمه‌های ریز و درشت دارند، دارای بند یا روبان هستند یا گل‌های تزیینی دارند، خودداری کنید. ۴) در مورد جنس نیز پارچه‌های کتانی مناسب‌ترین انتخاب هستند. باقی پارچه‌ها ممکن است آلوده به کلر یا فرمالدییدها باشند و‌ آلرژی پوستی ایجاد کنند.۵) لباس‌هایی انتخاب کنید که راحت شسته شده و سریع خشک شوند. ۶) رنگ سفید ترجیحا اولین انتخاب شما باشد.۷) بهتر است برای تابستان لباس‌های آستین کوتاه و برای زمستان آستین بلند خریداری کنید. راهنمای خرید سیسمونی برای نوزاد شما در هفته‌ اول بعد از تولد لباس‌هایی به نوزاد باید پوشاند که از سرپوشانده نشوند. زیرپوش‌ها چه رکابی باشند چه آستین بلند یا کوتاه حتماً زیردکمه‌دار باشند. در غیر این صورت دایما از پهلوهای بچه کنار می‌رود و پوشک بچه هم کج می‌شود.۹) نوزاد شب‌ها به لباس گرم‌‌تری نیاز دارد. اگر قصد بیرون بردن کودک را دارید در هوای سرد به ویژه شب‌ها کلاه را نباید فراموش کرد. ۱۰) خرید کفش برای نوزاد کار بی‌فایده‌ای است. در خانه برای پیشگیری از سرد شدن پاهای کودک می‌توانید از جوراب استفاده کنید.

پوشک این روزها دیگر استفاده از کهنه نخی مرسوم نیست و معمولا از پوشک‌های آماده چسبی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که شورت‌های پلاستیکی و لاستیکی روی پوست تاثیر می‌گذارند. پوست ممکن است به موادشیمیایی که در ساخت پوشک‌های یکبار مصرف به کار رفته نیز حساسیت پیدا کند؛ پس هنگام خرید به استاندارد بودن، ضد آلرژی و با کیفیت بودن پوشک توجه کنید و ترجیحا شب‌ها کودک را آزاد گذاشته و به جای پوشک، از تشکچه دورو استفاده کنید. قبل از بستن پوشک نیز بهتر است از کِرِم و پودر مخصوص کودک استفاده کنید تا احتمال ادرار سوختگی کاهش یابد. فراموش نکنید که شما به یک تشکچه تعویض هم نیاز دارید؛ تشکچه‌ای که باید قابل شستشو بوده و ترجیحا دو عدد باشد، یکی با ضخامت بیشتر و نرم‌تر (بعضی از آنها یک قسمت ضخیم‌تر هم برای زیر سر بچه دارند) و یکی نازک‌تر و سبک‌تر برای بیرون که همیشه داخل کیف وسایل باقی می‌ماند.

دندان‌گیر دندان‌گیر وسیله‌ای است که کودک از سن ۶ ماهگی به بعد استفاده می‌کند و قطعه‌ای پلاستیکی است تا کودک بتواند زمانی که شروع به دندان درآوردن می‌کند آن را داخل دهان خود کند تا خارش لثه‌ها که در زمان رشد دندان‌ها به وجود می‌آید، از بین برود. فراموش نکنید این وسیله را حتما از داروخانه تهیه کنید و قبل از هر بار استفاده آن را با آب جوشیده سرد شده ضدعفونی کنید. در ضمن دندان‌گیر نباید رنگی باشد و جای سفت داشته باشد و توجه کنید قابلیت گذاشتن توی فریزر یا یخچال را داشته باشد.

فین‌گیر این وسیله بسیار کارآمد است و به پاک کردن بینی کودک کمک می‌کند و در عین حال، دیگر نیازی به استفاده از دستمال یا گوش پاک‌کن که می‌تواند به مخاط درونی بینی کودک آسیب برساند، ندارید.

آشپزخانه

شیشه شیر، پیش‌بند، ظرف غذا و یک صندلی بلند برای غذا خوردن مهم‌‌ترین اجزای سیسمونی در آشپزخانه هستند.

شیشه‌ شیر چه بخواهید خودتان به نوزادتان شیر دهید، چه قصد این کار را نداشته باشید، به هر حال، به شیشه شیر احتیاج دارید. شیشه‌های شیر با رنگ و جنس و طرح‌های مختلفی در بازار موجود است اما توصیه می‌کنیم شیشه‌ای از جنس شیشه تهیه کنید تا حاوی بیسفنول A نباشد. این ماده سمی در شیشه‌ شیرهای پلاستیکی موجود است و می‌تواند سلامت کودکان را به خطر بیندازد.

پیش‌بند پیشبند از جمله وسایل ضروری برای نوزاد و کودک شماست. پیشبند در جنس، طرح و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است. برخی پیشبندها اسفنجی‌، برخی از جنس پلاستیک نرم، برخی پلاستیک سفت و برخی پارچه‌ای هستند. هنگام خرید توجه کنید پیشبند مناسب سن فرزندتان باشد. در ضمن، جنس خوبی انتخاب کنید که در برابر شستشو مقاوم بوده و سریع از بین نرود.

۶ نکته درباره خرید ظرف غذا

ظروف غذای کودک در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های گوناگونی موجود است. هنگام خرید ظرف غذا به این چند نکته توجه کنید:

۱) ترجیحا ظروفی بخرید که قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی و قابل استفاده در ماکروویو باشند.۲) حتی الامکان پیرکس را انتخاب کنید و سراغ تفلون نروید. برای نگهداری غذاهای پخته کودکان از ظروف شیشه‌ای استفاده کرده و درصورت نیاز به ظروف پلاستیکی حتما از ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی کودکان که دارای شرایط لازم بوده و جنس پلاستیک آن بی‌ضرر باشد، استفاده کنید.۳) ظروف غذایی که انتخاب می‌کنید بهتر است رنگ‌های گرم و شاد داشته باشند (مثل نارنجی یا قرمز) زیرا رنگ‌های شاد اشتهای کودک را تحریک می‌کند و برعکس، رنگ‌های سرد، مثل آبی و سبز، اشتهای بچه‌ها را کاهش می‌دهد.۴) برای کودک یک قاشق پلاستیکی کوچک ترجیحاً به همراه یک کاسه کم‌عمق انتخاب کنید. این نوع کاسه و قاشق‌ها باید برای لثه‌های کودک شما نرم و متناسب باشد. برای خرید این وسایل به داروخانه یا مغازه‌های مخصوص فروش وسایل کودکان مراجعه کنید. ۵) ظرف‌های پلاستیکی استاندارد با پایه‌های ایجاد خلا یا درهای گرم نگه‌دارنده غذا نیز کاملاً برای کودکان مناسب هستند و حتی پس از اینکه کودک کمی بزرگ‌تر شد، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ۶) فراموش نکنید قبل از آشپزی نخست باید تمام وسایل ضدعفونی شوند و آب باید از قبل جوشیده و پیش از استفاده سرد شده باشد.

صندلی بلند برای خوردن غذااین نوع صندلی‌ها از جنس پلاستیک یا چوب موجود هستند و به شما کمک می‌کنند حین غذا دادن به کودک راحت‌تر بوده و او را روبه‌روی خود یا کنار میز ناهارخوری بنشانید. هنگام خرید توجه کنید انواعی را انتخاب کنید که ثابت بوده و احتمال افتادن کودک از روی آن بسیار کم باشد. در ضمن برخی از انواع آن قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و برخی قابل جمع شدن هستند. گرچه بهای‌ این نوع از صندلی‌ها بیشتر است اما قابلیت استفاده بالاتری خواهند داشت.

پستانک برخی افراد موافق و برخی دیگر مخالف استفاده از پستانک هستند. در این رابطه تحقیقات بسیاری انجام شده است که می‌توانید با مطالعه آنها در نهایت جزو مخالفان یا موافقان استفاده از پستانک باشید اما اگر جزو موافقان هستید، بهتر است پستانک کوچک از جنس سیلیکون انتخاب کنید تا گرد و غبار را به خودش جذب نکند.

توالت و حمام

وان کوچک، زیرپایی، شامپو و صابون، دستمال مرطوب و کِرِم، حوله و لیف از مهم‌ترین نیازهای کودک در این قسمت از خانه است.

وان کوچک

برای شستشوی کودک داشتن یک وان کوچک بسیار ضروری به نظر می‌رسد. اکثر وان‌های موجود در بازار از جنس پلاستیک هستند اما در صورتی که برای حمام کودک از وان استفاده می‌کنید، رعایت این چند نکته ضروری است:

۱) هرگز نوزادتان را تنها در حمام رها نکنید؛ حتی اگر مقدار آبی که در وان است بسیار کم باشد. چشم از او برندارید چون احتمال آنکه نوزاد در عرض یک دقیقه در چند سانتی‌متر آب خفه شود بسیار زیاد است.۲) وقتی نوزاد را در وان می‌گذارید، او را با یک دست نگه دارید چون احتمال به عقب برگشتن وان وجود دارد.

زیرپایی کودکان پس از مدتی که ایستادن را می‌آموزند، دوست دارند در حمام یا در وان از جای خود بلند شده یا چهار دست و پا شوند. برای پیشگیری از هرگونه آسیب و جراحت پیشنهاد می‌کنیم کف حمام یا وان را با زیرپایی‌های مخصوص که مانع لیز خوردن می‌شوند، بپوشانید.

۵ نکته درباره خرید شامپو و صابون، دستمال مرطوب و کِرِم

این روزها بیشتر والدین به دلیل بالا رفتن آگاهی سعی می‌کنند از محصولات مخصوص کودکان برای شستشوی آنها استفاده کنند. وقتی برای خرید شامپو و صابون یا دیگر وسایل بهداشتی کودک به بازار می‌روید، به این چند نکته توجه کنید:

۱) شامپوهای خنثی که اسیدیته آنها نزدیک ۷ است برای کودکان مناسب‌ترند. استفاده از شامپوی بزرگسالان می‌تواند سبب خشکی پوست و موی کودک شود.۲) توجه کنید شامپویی که خریداری می‌کنید، بدون زاویه و بی‌خطر باشد.۳) قطعات ریز و جداشونده شامپوهای عروسکی می‌تواند خطرآفرین باشد.۴) داخل برخی شامپوها تیله‌های رنگی است که بچه‌ها را جذب می‌کند. آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید تا موجب خفگی آنها نشوند.۵) صابون، کِرِم، دستمال مرطوب و… باید غیر عطری و مخصوص کودکان باشد.

حوله و لیف سعی کنید حوله و لیفی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید، نرم و لطیف باشد تا به پوست کودک آسیب نرساند. در ضمن برای خرید حوله نمونه‌هایی را انتخاب کنید که قدرت آب‌گیری بالاتری داشته و پرز پس ندهند.

بیرون از خانه

صندلی اتومبیل، کالسکه، آغوشی و سبد حمل نوزاد از مهم‌ترین اجزای سیسمونی برای حضور کودک در بیرون از خانه است.

۵ نکته درباره خرید صندلی اتومبیل

اگر اتومبیل دارید، خرید صندلی اتومبیل یکی از ضروریات است زیرا در یک تصادف، احتمال پرت شدن کودکان از صندلی عقب با سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال ۶ تا ۷ برابر است. در هنگام خرید صندلی اتومبیل به این نکات دقت کنید:

۱) حتما صندلی علامت استاندارد داشته باشد. در نمونه‌های خارجی علامت E نشانه تست شدن صندلی است.۲) از خرید صندلی‌های دست‌دوم خودداری کنید.۳) بعد از هر تصادف، صندلی را تعویض کنید زیرا امکان دارد صندلی صدماتی دیده باشد که با چشم قابل مشاهده نبوده و در تصادف بعدی موثر عمل نکند.۴) اگر مدام در حال تعویض صندلی از یک اتومبیل به اتومبیل دیگر هستید، انواعی را انتخاب کنید که آسان باز و بسته می‌شوند.۵) برخی از انواع صندلی اتومبیل دو منظوره بوده و به عنوان کریر هم می‌توان از آنها استفاده کرد، گر چه قیمت این نوع صندلی‌ها بالاتر است اما به صرفه‌تر خواهند بود.

کالسکه کالسکه از جمله وسایلی است که هنگام بیرون رفتن به کمک‌تان می‌آید. کالسکه‌ها انواع گوناگونی دارند اما باز هم جدای مدل، ایمنی است که حرف اول را می‌زند. نشیمن‌گاه کالسکه باید ثابت، به اندازه کافی سفت و مقاوم بوده و ترجیحا قد کالسکه کمی بلند باشد. موقع خرید به وزن کودک، کیفیت پارچه، سیستم توقف و حرکت دقت کنید. کالسکه پلاستیکی با پارچه نامرغوب نخرید. در ضمن کالسکه‌هایی که امکان برگرداندن روی کودک به سمت والدین دارند، ارجح‌‌ بوده و حس امنیت بیشتری به کودک انتقال می‌دهند.

آغوشی برخی از والدین ترجیح می‌دهند به جای استفاده از سبد حمل نوزاد یا کالسکه، آغوشی تهیه کنند. این وسیله تا زمانی که نوزاد شما سنگین نشده باشد بسیار خوب بوده و صدای شنیدن ضربان قلب و بوی تن مادر یا پدر سبب آرامش و القای حس امنیت به کودک می‌شود.

سبد حمل نوزاد

این وسیله به ویژه برای افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند مناسب است. هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده از سبد حمل تا چه حد برای شما و نوزادتان راحت است. ترجیحا انواع سنگین را انتخاب نکنید اما به ایمنی توجه زیادی داشته باشید. سبد حمل باید دارای کمربند ایمنی باشد. دسته یا بند بلند کردن‌ آن ثابت و محکم باشد. انواع پارچه‌ای توصیه نمی‌شود چون احتمال پاره شدن و افتادن کودک وجود دارد. انواع محکم‌تر را نیز باید هر بار قبل از گذاشتن نوزاد درون آن بررسی کنید تا لق یا شل نباشد. پارچه درون سبد نیز بهتر است با کیفیت بوده و قابل شستشو در ماشین لباس‌شویی باشد.

 

قلب
قلب

اگه از این مطلب رو دوست داشتید، لطفا برای گوگل محبوب کنید (+g بزنید)

(پایین صفحه سمت چپ)

 

پسندها (2)

نظرات (6)

مونا
28 اسفند 90 10:34
عالی بود
مائده
28 فروردین 91 1:31
ممنون از سايت بسيار خوبتان
سميه
2 خرداد 91 22:03
خيلي به دردم خورد.ممنون عالي بود.فقط اگه امكانش هستبعد هرقسمتي كه توضيح داديد عكس هم بذاريد مثلا واسه فين گير يا زيرپايي


افسانه
24 خرداد 91 17:03
مرسی خیلی مفید بود.
ثمين بانوثمين بانو
23 خرداد 97 8:41
تشویق تشویق تشویق تشویق تشویق تشویق
ثمين بانوثمين بانو
23 خرداد 97 8:41
درسخوان