شروع بکار وبلاگ ثمینشروع بکار وبلاگ ثمین، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 15 روز سن داره

ژورنال دنیای نفیــــــــــس

پارگی کیسه اب اختلال شایع دوران بارداری

1391/9/16 20:03
نویسنده : ثمین
838 بازدید
اشتراک گذاری

دانستن درباره کیسه آب از آن اطلاعاتی است که برای هر مادری ناگزیر است. این که کی پاره می‌شود و چه باید کرد. بهتر است قبل از موجه شدن با این اتفاق آشنایی لازم را با آن داشته باشید .

دانستن درباره کیسه آب از آن اطلاعاتی است که برای هر مادری ناگزیر است. این که کی پاره می‌شود و چه باید کرد. بهتر است قبل از موجه شدن با این اتفاق آشنایی لازم را با آن داشته باشید .

پارگی کیسه اب اختلال شایع دوران بارداری


پارگی کیسه آب در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که ممکن است هر مادر بارداری آن را تجربه کند. بسیاری از زنان بر این باورند که پارگی کیسه آب تنها در ماه‌های پایان بارداری، یعنی زمانی که جنین به بزرگ‌ترین شرایط جسمانی خود رسیده اتفاق می‌افتد، اما واقعیت این است که پارگی کیسه آب در رحم دلایل مختلفی دارد که ممکن است برخی از آن‌ها مانند عفونت در ماه‌های اولیه بارداری موجب پاره شدن کیسه آب جنین شود. عوارض ناشی از پارگی کیسه آب اگر چه در بسیاری از موارد قابل کنترل و درمان است اما ممکن است در مواردی خطرات جبران نشدنی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد.

از کیسه آب چه می‌دانید

هم‌زمان با اولین هفته بارداری که جنین داخل رحم شکل می‌گیرد، کیسه‌ای پر از آب به دور جنین شکل می‌گیرد که وجود آن برای ادامه حیات جنین بسیار اهمیت دارد. در حقیقت جنین درون آبی که در این کیسه وجود دارد شناور است. در صورتی که جنین در این کیسه تحت فشار قرار بگیرد یا میزان آب موجود در این کیسه کاهش پیدا کند جنین دچار عوارض و اختلالاتی می‌شود که گاهی ممکن است برای او خطر مرگ را نیز به همراه داشته باشد چرا که این کیسه علاوه بر این‌که شرایط حیات جنین را داخل رحم فراهم می‌کند، مانع از آسیب دیدن و ضربه خوردن به جنین می‌شود.

عفونت، رایج‌ترین عامل پارگی کیسه آب


یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین عوامل پاره شدن کیسه آب در زنان، بروز عفونت در ناحیه رحم است. این عفونت در صورتی که وارد خون شود با افزایش میزان حرارت در ناحیه رحم همراه خواهد بود و در ‌‌نهایت موجب پاره شدن کیسه آب مادر می‌شود. از طرفی ضربه خوردن، تصادف، اختلال‌ها و ناهنجاری‌های موجود در رحم یا زمین خوردن مادر نیز ممکن است موجب پاره شدن کیسه آب شود. از سوی دیگر ابتلای مادر به برخی از بیماری‌ها مانند فشارخون و دیابت نیز ممکن است با افزایش میزان مایع درون کیسه آب مادر همراه باشد و در ‌‌نهایت موجب پاره شدن کیسه آب شود.

بعد از پارگی کیسه آب چه کنیم

اگر کیسه آب مادر قبل از ۴ ماهگی دچار پارگی شود به دلیل کامل نشدن کودک و ناتوانی او خطرات زیادی مادر و جنین را تهدید می‌کند. در این حالت نگهداری و زنده نگه داشتن جنین بسیار دشوار است و مادر حتما باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرد و بستری شود. گاهی در این موقعیت به دلیل خطراتی که جنین را تهدید می‌کنند احتمال خاتمه دادن به بارداری زیاد می‌شود. اما در مواقعی که پارگی کیسه آب در ماه‌های پایانی اتفاق بیفتد، با مراجعه به پزشک و انجام مراقبت‌های ویژه و استراحت مطلق مادر احتمال تشکیل مجدد مایع درون کیسه آب وجود دارد. به شرط آن‌که مادر تحت مراقبت متخصص زنان قرار بگیرد و حرارت بدنش به طور مرتب بررسی شود.

عوارض ناشی از پارگی کیسه آب برای جنین


ابتلا به اختلال‌های تنفسی عملکردی ریه، زایمان زود هنگام و عفونت از جمله عوارضی است که با پارگی کیسه آب سلامت و تندرستی جنین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از این رو به محض مشاهده کوچک‌ترین نشانه از پارگی کیسه آب باید به پزشک زنان یا متخصص خود مراجعه کنید.

در ضمن مراقب باشید که گاهی ممکن است پارگی کیسه آب نشانه‌های قابل مشاهده‌ای نداشته باشد یا نشانه‌هایش برای افراد معمولی قابل درک نباشد. از این رو بهتر است در طول دوران بارداری برای بررسی سلامت کیسه آب و جنین خود با متخصص زنان در ارتباط باشید.

پسندها (2)

نظرات (3)

هانیه
18 آذر 91 19:53
مطلب مفیدی بود..
اما گاهی بی هیچ دلیلی ممکن کیسه آب پاره بشه..من خودم پسرم 7 ماهه دنیا آمد در حالی که نه عفونتی داشتم نه مشکلی تو خواب کیسه آبم پاره شد و تحت مراقبت بودم تا 72 ساعت.. ناچار تو 31 هفته زایمان کردم..

اگر کیسه آبتون بعد از 6 ماه پاره شد نترسید و به بیمارستانی مراجعه کنید که حتما NICUداشته باشه تا اگر زود زایمان کرید اونجا بتونم بچه رو تو دستگاه بذاره...

ممنونم عزیزم!

مامان یگانه زهرا
20 آذر 91 8:44
وقتی این مطلب رو خوندم یاد روزهای سخت خودم افتادم
اواخر ماه پنجم بارداری این اتفاق بدون هیچ دلیلی برای من افتاد ، البته دو بار و به فاصله ده روز، تا آخر بارداری استراحت مطلق(به معنای واقعی) بودم و خیلی روزای سختی بود ولی خدا خواست و دختر گلم صحیح و سالم سه هفته زودتر (بازم به خاطر پارگی کیسه آب برای بار سوم) بدنیا اومد
انشالله همه بارداری ها بدون مشکل و بی خطر باشه


دختر خوشکل تون زنده باشه!
ثمين بانوثمين بانو
8 خرداد 97 10:57
محبت