شروع بکار وبلاگ ثمینشروع بکار وبلاگ ثمین، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 15 روز سن داره

ژورنال دنیای نفیــــــــــس

تزيين جشن دندوني 2

1390/11/4 19:15
نویسنده : ثمین
9,642 بازدید
اشتراک گذاری

تم دندونی برای مادرانی که دوست دارن از اولین دندون کوچولو یادگاری خوبی داشته باشن.

اول از همه يه آش دندوني درست ميكني خانومي
از مغزهاي خوراكي معمولا گندم .برنج و عدس و حبوبات تفت داده شده با كمي نقل رنگي رو تو پاكتهاي خوشگل با روبان تزئين ميكني

ميوه و كيك هم ميگيري و يه جشن خودموني ترتيب ميدي .انشاا.. كه ني ني راحت دندوناي الماسيش در بياد :love:

حالا براي ديدن عكساي مهموني دندوني ادامه مطلب رو كليك كن!

تم دندونی برای مادرانی که دوست دارن از اولین دندون کوچولو یادگاری خوبی داشته باشن. 

اول از همه يه آش دندوني درست ميكني خانومي
از مغزهاي خوراكي معمولا گندم .برنج و عدس و حبوبات تفت داده شده با كمي نقل رنگي رو تو پاكتهاي خوشگل با روبان تزئين ميكني

ميوه و كيك هم ميگيري و يه جشن خودموني ترتيب ميدي .انشاا.. كه ني ني راحت دندوناي الماسيش در بياد :love:

تو شمال ايران(گيلان ، لاهيجان) يك رسمي داريم(حالا من نميدونم كه ديگه كجاها اين جشن برگزار ميشه) كه با در اومدن اولين دندون كودك يك جشني ميگيرن و يك غذاي مخصوصي درست ميكنن(چون من شكمو هستم اول قسمت غذا را توضيح ميدم) كه ما اصلا بهش آش نميگيم چون من اينجا ميبينم همه كامنت گذاشتن كه اش دندوني ما كه بهش ميگيم دندونك خلاصه تشكيل شده از گندم پخته با نخود پخته و شايد هم مقدار خيلي كمي لوبيا كه روش هم نقل يا كشمش ميريزن و اين غذا خشك خشك هست يعني اصلا اب نداره نميدونم چرا همه اينجا بهش ميگن اش؟ اين غذا تو مهموني سرو ميشه بعد بچه را مينشونن رو سرش يك تور ميگذارن و رو سرش نقل ميريزن و دورش يك عالمه چيز ميز ميگذارن كه هر كدوم را برداره يعني شغل اينده اش همونه چيزهايي كه ميگذارن شامل اينهاست : قيچي (فكر كنم نماد ارايشگر باشه) مداد(نماد نويسنده شدن) تسبيح ( احتمالا ملا ميشه) و يك عالمه چيز ديگه خلاصه هر شغلي كه دلت ميخواد بچه ات اون كاره بشه ميتوني يك نمادي ازش بزاري.

آش دندوني:

مواد لازم :
گندم پوست كنده 1 ليوان
نخود 1 ليوان
لوبيا سفيد 1 ليوان
عدس 1 ليوان
ماش 1 ليوان
پياز داغ 2 قاشق غذاخوري
آب گوشت به مقدار لازم
نمك به مقدار لازم

طرز تهيه:
تمام حبوبات را چند ساعتي خيس مي كنيم تا كمي نرم شوند و نفخ آنها گرفته شود.

سپس تمام حبوبات را به همراه گندم در قابلمه ريخته و مي گذاريم بپزد.

پس از اينكه حبوبات كمي نرم شد، آب گوشت را اضافه كرده و مي گذاريم تا حبوبات بپزد و خوب لعاب بياندازد.

بايد مرتب هم بزنيم تا آش ته نگيرد و گندم كاملا نرم شود و لعاب بياندازد.

وقتي آش خوب لعاب دار شد، يك قاشق پياز داغ و نمك را اضافه مي كنيم. بايد نيم ساعت ديگر آش بپزد.

در آخر آش را در ظرف مي ريزيم و با بقيه پياز داغ روي آن را تزئين كرده و سرو مي كنيم.

 


اینم کیکش



کیک دندونی



سالاد الویه ها

گیفت دندونی که داخلش با پاستیل شکل دندون پر شده بود





اش

الویه دندونی



این هم آش دندونی يه دخمل ناز:




اینم عروسک دندوني !




از نمایی دیگر!


من سنتهای ایرانی رو خیلی دوست دارم  و می خواستم یه جشن سنتی به شیوه مدرن داشته باشم .
نجما جون گفته بود که ترمه پهن می کنن و دورش رو حبوبات می ریزن (از همون حبوبات آش دندونی) و یه سری هم وسیله میذارن روش که  .....
* سفره ترمه پهن کردم .
* نقل یاسی گرفتم با دراژه های رنگی که همه رو به صورت دلمه توی تور گذاشتم و تزئین کردم (مثل دلمه های شگون که سر سفره عقد می ذارن .)
(ما بهش میگیم دلمه ؛ نمی دونم شما چی می گین !!!)
*  یه کیک پوشکی درست کردم .
* حبوبات رو مثل نقلها تزئین کردم و چیدم روی یه طبقه از کیک ! از هرکدوم از حبوبات 40  عدد ریختم چون یادمه تو سریال پدر سالار شنیده بودم که 40 تا از هر کدوم .
* کیک پوشکی رو با مسواک تزئین کردم ؛ و قیچی ؛ سوزن و نخ ؛ خودکار دفترچه یادداشت رو هم به صورت سمبلیک روی اون گذاشتم .

اينم ژله دندوني:

کارتها و گیفتها

اینم شعر کارتت که خودم گفتم

فراز داره یه دندون         قند میخوره از قندون!

فرشته ای مهربون         آورده براش یه دندون!

آش بخورید نوش جون    آش دندون فراز جون!

پسندها (1)

نظرات (5)

مامان پارسا
26 شهریور 90 17:21
سلام
خیلی جالب بود
فقط میشه شعری رو که خودتون سرودید یه بار بنویسید آخه واضح نبود البته اگه دوست دارین که بقیه هم استفاده کنن


فراز داره یه دندون قند میخوره از قندون!

فرشته ای مهربون آورده براش یه دندون!

آش بخورید نوش جون آش دندون فراز جون!
مامان آیلا
30 شهریور 90 8:57
سلام دستتون درد نکنه خیلی زیبا هستند به ما هم سری بزنید عکسهایی هم از کیکهای دندونی آیلا تو وبلاگمون هست


ممنون گلم از اينكه خبرم كردي! انشاله در قسمت 4 استفاده ميكنم از كيك با سليقه اي كه انتخاب كردين!
آزي مامان آرتينا
4 مهر 90 23:36
بسيار عالي ! خيلي با سليقه هستيد


نه بابا! اينطوري ها هم نيستا! شما لطف داريد!
هانیه
17 مهر 90 20:43
خیلی قشنگ بود دستتون درد نکنه فقط نگفتید این وسایل رو از کجا میشه تهیه کنیم اگه برام میل کنین ممنون میشم


سلام گلم. چند تا سايت هستن كه فروش اينترنتي دارن ولي اكثر مامانها گله دارن از قيمت زياد اونها. اگه بشه ايشاله خودم ميخوام فروش اينترنتي رو راه بندازم براي راحتي دوستان ني ني وبلاگي خودم!
نیک آهنگ
2 آبان 90 0:58
سلام هم استانی عزیز.من هم گیلانی ام.ماتومراسم دندونی اصلا آش نداریم.از برنج سرخ کرده استفاده می کنیم.و روی سر بچه هم برنج سرخ شده می ریزیم.علایقمون شبیه هم .فقط ایکاش راست کلیکت فعال بود که می تونستم از عکسهات استفاده کنم.البته نه توی وبلاگم ، برای مراسم دندونیه نیک اهنگ ایده می گرفتم.


سلام گلم. روي عكس راست كليك كنيد و Save Image As... انتخاب و در هر جاي كامپيوترتون كه ميخواين ذخيره كنيد.