شروع بکار وبلاگ ثمینشروع بکار وبلاگ ثمین، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 16 روز سن داره

ژورنال دنیای نفیــــــــــس

یک بیماری شایع در شیرخواران

1391/11/23 11:42
نویسنده : ثمین
413 بازدید
اشتراک گذاری

شیوع کولیک در شیرخواران بین 8 تا 40 درصد است.

 
یک متخصص کودکان با بیان اینکه شیوع کولیک در شیرخواران بین 8 تا 40 درصد است، گفت: اما علائم آن در 60 درصد شیرخواران تا سه ماهگی و در 80 تا 90 درصد آنها تا چهار ماهگی بهبود می‌یابد.

دکتر معتمد درباره بیماری کولیک عنوان کرد: گریه بیش از سه ساعت در روز، بیش از سه روز در هفته و به مدت بیش از سه هفته را کولیک می‌نامند. البته قانون آخر در حال حذف شدن است، زیرا والدین معمولاً سه هفته صبر نمی‌کنند و زودتر از آن نوزاد خود را نزد پزشک می‌برند.
وی افزود: علاوه بر آن تظاهرات بالینی دیگری هم ممکن است مشاهده شود، متخصصان دارا بودن سه علامت از پنج علامت زیر را برای تشخیص ابتلا به کولیک کافی می دانند. علامت نخست حالت حمله‌ای بودن گریه است، به این معنا که شیرخوار در حین آغاز کولیک ممکن است خوشحال، ناآرام، در حال تغذیه و یا حتی خواب باشد و به طور ناگهانی و حمله‌ای دچار علائمی شود که اغلب این حملات در ساعات عصر روی می‌دهد. دیگر اینکه، گریه در کولیک از گریه‌های معمول متفاوت و بلندتر بوده و ماهیت فریاد و استرس‌زا برای والدین دارد. دیگر اینکه با هیپرتونی و انقباض عضلات شکم و جمع کردن دست و پا و اتساع شکم همراه است. عامل چهارم غیر قابل کنترل بودن گریه است، البته ممکن است با دفع گاز یا مدفوع برطرف شود و مورد آخر همراه بودن گریه با واکنش‌های اتونوم عروقی از جمله فلاشینگ است.
این متخصص کودکان با بیان اینکه شیوع کولیک در شیرخواران بین 8 تا 40 درصد است، گفت: کولیک در فرزند اول خانواده و برادر و خواهرهای شیرخواران مبتلا به کولیک، در کشورهای صنعتی، در نژاد سفید، مناطق دور از استوا و مشکلات روحی روانی در خانواده بویژه مادر، شایع‌تر است.
وی عوامل متعددی را در بروز کولیک موثردانست و گفت: آلرژی به پروتئین شیرگاو، عدم تحمل لاکتوز، عدم تحمل آبمیوه و جذب ناقص کربوهیدرات‌ها در روده باریک و افزایش تولید گاز، عدم تحمل برخی غذاها، عوامل بیولوژیک از جمله تکنیک تغذیه مثلاً تغذیه بیش از حد یا کمتر از حد، عدم گرفتن آروغ کودک و بلع هوا، افزایش ترشح سروتونین، تماس با دود سیگار و عوامل روانی - اجتماعی از جمله طبیعت و خلق و خوی خانواده، تنش و استرس یا افسردگی مادر یا پدر، اشکال در تکامل خواب و بیداری و برقراری ارتباط با محیط از جمله این عوامل هستند.
این متخصص کودکان ضمن تاکید بر اینکه باید توجه داشت گریۀ شدید و طولانی شیرخوار علاوه بر کولیک ممکن است علل متفاوت بسیاری داشته باشد، اظهار کرد:‌ بنابراین رد این علل قبل از گذاشتن تشخیص کولیک در شیرخوار، ممکن است ضروری و لازم باشد. برخی از این علل عبارتند از افزایش مصرف داروهایی از جمله سودوافدرین یا فلوکستین توسط مادر شیرده، وجود جسم خارجی در چشم، خراش قرینه یا گلوکوم، اوتیت مدیا، برفک دهان، نارسایی قلبی و آنومالی‌های قلبی منجر به آنژین صدری، یبوست، ریفلاکس، عفونت ادراری، انسداد سیستم ادراری، شکستگی استخوان وعلل عصبی از جمله صدمه به سر، میگرن شیرخوارگی و مننژیت.
معتمد با اشاره به اینکه معاینه بالینی کامل جهت رد علل بالا لازم است، گفت: رشد و رژیم شیرخوار، وضع دفع مدفوع و ادرار و الگوی خواب وی باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. همچنین وضعیت اجتماعی و تعامل بین والدین و والدین با کودک در این خصوص حائز اهمیت است.
وی به ارائه راهکارهای درمانی کولیک نیز پرداخت و گفت:‌ دادن آرامش به والدین، رد بیماری‌های ارگانیک، تغییر روش نگهداری کودک مثل راه بردن و بغل کردن، استفاده از موسیقی و سوار کردن به اتومبیل، استراحت دادن به مادر، قطع مصرف فنوباربیتال، دی سیکلومین، قطع شیر گاو از رژیم مادر، پاسخ فوری اطرافیان به گریه شیرخوار و استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند در رفع کولیک موثر واقع شود.
این متخصص کودکان تاکید کرد:‌ کولیک همان‌گونه که آغاز شده بود، به طرز عجیبی پایان می‌یابد. علائم در 60 درصد شیرخواران تا سه ماهگی و در 90-80 درصد تا چهار ماهگی بهبود می‌یابد.
پسندها (2)

نظرات (1)

مامان دنیز
23 بهمن 91 12:47
ممنون ثمین جون
مطلب مفیدی بود