شروع بکار وبلاگ ثمینشروع بکار وبلاگ ثمین، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 16 روز سن داره

ژورنال دنیای نفیــــــــــس

راهنماي خريد سيسموني

1391/7/15 12:17
نویسنده : ثمین
8,753 بازدید
اشتراک گذاری

جشن سیسمونی و تزیینات هنرمندانه

راهنماي خريد سيسموني
بدن يک خانم باردار در طول دوران بارداري به تدريج تغيير مي‌کند و شکم برآمده‌اش خبر مي‌دهد که بايد هرچه سريع‌تر، خودش را براي استقبال از يک فرشته کوچک آماده کند تا بعد از به دنيا آمدن او دغدغه خريد نداشته باشد و تمام امکانات براي مراقبت و رسيدگي به او مهيا باشد....
 اگر شما هم قصد خريد سيسموني را داريد، مي‌توانيد وسايل مورد نياز نوزادتان را در 4 گروه اصلي نيازهايش طبقه‌بندي کنيد؛ اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و بيرون از خانه.

اتاق خواب
تخت‌خواب، كمد و بوفه، لباس‌ها، پوشك، دندان‌گير و فين‌گير از مهم‌ترين چيزهايي هستند كه بايد براي اتاق خواب كودك تهيه كنيد.
6 نكته درباره خريد تخت‌خواب
يکي از اولين وسايل موردنياز در اتاق خواب، تخت نوزاد است. اين بستگي به خود شما دارد که تخت نوزاد يا ننو بخريد اما ترجيحا تخت بهتر است. وقتي براي خريد تخت به فروشگاه‌ مراجعه مي‌کنيد لازم است به برخي نکات توجه داشته باشيد:
1) زبيايي و گراني سرويس خواب نوزاد نشانه استاندارد بودن و متناسب بودن آن براي نوزاد شما نيست.2) تخت نوزاد حتما بايد نرده‌هاي محافظ داشته باشد و فاصله بين نرده‌ها حداکثر 5/6 سانتي‌متر باشد، به طوري که سر کودک در ميان آن گير نکند. هر چه فاصله نرده‌ها به هم نزديک‌تر باشد، قيمت تخت بالاتر بوده و براي نوزاد شما امن‌تر است. 3) لازم نيست بالش و ملحفه اضافي تهيه کنيد. خواباندن نوزاد در تخت بدون ملحفه، روانداز و بالش اضافي مي‌تواند تا 70 درصد احتمال مرگ ناگهاني را در وي کاهش دهد.4) جنس تشک، ملحفه و بالش نوزاد بايد از الياف طبيعي بوده و از خريد بافت‌هاي مصنوعي و نايلوني بايد خودداري شود. در الياف طبيعي هوا به راحتي رد و بدل مي‌شود و به پوست نوزاد آسيبي نخواهد رسيد. 5) از جمله وسايل تزييني تخت نوزاد، آويز بالاي تخت است که اگرچه خريد آن ضروري نيست اما وسيله خوبي براي خواباندن نوزاد است و براي سرگرم شدن او موقع بيداري نيز مناسب است. بهتر است اسباب‌بازي‌هاي آويز تخت کودک از رنگ‌هاي مختلف و با ارتفاعات مختلف باشد و موسيقي آرامي داشته باشد.6) رنگ تخت يا ملحفه‌هاي آن بهتر است به رنگ روشن و ملايم (ترجيحا صورتي، سبز، آبي همراه با وسايل دکوري زرد) باشد. مي‌توانيد هماهنگ با رنگ سرويس خواب رنگ ديوارها را هم تغيير دهيد. اگر اين امکان براي شما وجود ندارد از کاغذ ديواري يا نوارهاي کاغذ ديواري با اشکال عروسکي يا فانتزي استفاده کنيد. مي‌توانيد حتي لوستر را هم از ميان انواع فانتزي‌تر انتخاب کنيد.
کمد و بوفه: براي خريد کمد بچه و بوفه تنها زيبايي را ملاک قرار ندهيد و به ايمني بيشتر توجه كنيد. کمد و بوفه بچه بهتر است شيشه نداشته باشد زيرا کودک عادت به بازي و پرت کردن اشيا و اسبا‌ب‌بازي‌ها دارد. شکستن شيشه مي‌تواند خطرآفرين باشد. در مورد کشوها هم بهتر است کمدهايي را انتخاب کنيد که درهاي آنها به آرامي بسته مي‌شوند. در اين نوع، احتمال ماندن انگشتان کودک بين کشو و آسيب ديدن آنها کمتر است.

10نكته درباره خريد لباس‌ كودك
نکته‌اي که بسيار قابل توجه است، اين است که هزينه‌ زيادي را صرف خريد لباس به محض تولد کودک نکنيد زيرا نوزاد به سرعت بزرگ مي‌شود؛ و اما بعد:
1) سعي کنيد لباس کم اما باکيفيت تهيه کنيد.2) لباسي که مي‌‌خريد، بايد راحت، نرم و کارآمد باشد و نوزاد را در برابر سرما حفظ کند و سيستم باز و بسته کردن آن نيز ساده باشد.3) توصيه مي‌شود تا حد ممکن از خريد لباس‌هايي که دکمه‌هاي ريز و درشت دارند، داراي بند يا روبان هستند يا گل‌هاي تزييني دارند، خودداري کنيد. 4) در مورد جنس نيز پارچه‌هاي کتاني مناسب‌ترين انتخاب هستند. باقي پارچه‌ها ممکن است آلوده به کلر يا فرمالدييدها باشند و‌ آلرژي پوستي ايجاد کنند.5) لباس‌هايي انتخاب کنيد که راحت شسته شده و سريع خشک شوند. 6) رنگ سفيد ترجيحا اولين انتخاب شما باشد.7) بهتر است براي تابستان لباس‌هاي آستين کوتاه و براي زمستان آستين بلند خريداري کنيد. 8) در هفته‌ اول بعد از تولد لباس‌هايي به نوزاد بايد پوشاند که از سرپوشانده نشوند. زيرپوش‌ها چه ركابي باشند چه آستين بلند يا كوتاه حتماً زيردكمه‌دار باشند. در غير اين صورت دايما از پهلوهاي بچه كنار مي‌رود و پوشك بچه هم كج مي‌شود.9) نوزاد شب‌ها به لباس گرم‌‌تري نياز دارد. اگر قصد بيرون بردن کودک را داريد در هواي سرد به ويژه شب‌ها کلاه را نبايد فراموش کرد. 10) خريد کفش براي نوزاد کار بي‌فايده‌اي است. در خانه براي پيشگيري از سرد شدن پاهاي کودک مي‌توانيد از جوراب استفاده کنيد.
پوشک: اين روزها ديگر استفاده از کهنه نخي مرسوم نيست و معمولا از پوشک‌هاي آماده چسبي استفاده مي‌شود. توجه داشته باشيد که شورت‌هاي پلاستيکي و لاستيکي روي پوست تاثير مي‌گذارند. پوست ممکن است به موادشيميايي که در ساخت پوشک‌هاي يکبار مصرف به کار رفته نيز حساسيت پيدا کند؛ پس هنگام خريد به استاندارد بودن، ضد آلرژي و با کيفيت بودن پوشک توجه کنيد و ترجيحا شب‌ها کودک را آزاد گذاشته و به جاي پوشک، از تشكچه دورو استفاده کنيد. قبل از بستن پوشک نيز بهتر است از کِرِم و پودر مخصوص کودک استفاده کنيد تا احتمال ادرار سوختگي کاهش يابد. فراموش نکنيد که شما به يک تشكچه تعويض هم نياز داريد؛ تشكچه‌اي که بايد قابل شستشو بوده و ترجيحا دو عدد باشد، يكي با ضخامت بيشتر و نرم‌تر (بعضي از آنها يك قسمت ضخيم‌تر هم براي زير سر بچه دارند) و يكي نازك‌تر و سبك‌تر براي بيرون كه هميشه داخل كيف وسايل باقي مي‌ماند.
دندان‌گير: دندان‌گير وسيله‌اي است که کودک از سن 6 ماهگي به بعد استفاده مي‌کند و قطعه‌اي پلاستيکي است تا کودک بتواند زماني که شروع به دندان درآوردن مي‌کند آن را داخل دهان خود کند تا خارش لثه‌ها که در زمان رشد دندان‌ها به وجود مي‌آيد، از بين برود. فراموش نکنيد اين وسيله را حتما از داروخانه تهيه کنيد و قبل از هر بار استفاده آن را با آب جوشيده سرد شده ضدعفوني کنيد. در ضمن دندان‌گير نبايد رنگي باشد و جاي سفت داشته باشد و توجه کنيد قابليت گذاشتن توي فريزر يا يخچال را داشته باشد.
فين‌گير: اين وسيله بسيار کارآمد است و به پاک کردن بيني کودک کمک مي‌کند و در عين حال، ديگر نيازي به استفاده از دستمال يا گوش پاک‌کن که مي‌تواند به مخاط دروني بيني کودک آسيب برساند، نداريد.
آشپزخانه
شيشه شير، پيش‌بند، ظرف غذا و يك صندلي بلند براي غذا خوردن مهم‌‌ترين اجزاي سيسموني در آشپزخانه هستند.
شيشه‌ شير: چه بخواهيد خودتان به نوزادتان شير دهيد، چه قصد اين کار را نداشته باشيد، به هر حال، به شيشه شير احتياج داريد. شيشه‌هاي شير با رنگ و جنس و طرح‌هاي مختلفي در بازار موجود است اما توصيه مي‌کنيم شيشه‌اي از جنس شيشه تهيه کنيد تا حاوي بيسفنول A نباشد. اين ماده سمي در شيشه‌ شيرهاي پلاستيکي موجود است و مي‌تواند سلامت کودکان را به خطر بيندازد.
پیش بند زیبا برای پسر کوچولوها با طرح کراوات اگر پسر کوچکی دارید، می‌توانید این پیش بندهای زیبا را برایش درست کنید.
پيش‌بند: پيشبند از جمله وسايل ضروري براي نوزاد و کودک شماست. پيشبند در جنس، طرح و رنگ‌هاي مختلف در بازار موجود است. برخي پيشبندها اسفنجي‌، برخي از جنس پلاستيک نرم، برخي پلاستيک سفت و برخي پارچه‌اي هستند. هنگام خريد توجه کنيد پيشبند مناسب سن فرزندتان باشد. در ضمن، جنس خوبي انتخاب کنيد که در برابر شستشو مقاوم بوده و سريع از بين نرود.
6 نكته درباره خريد ظرف غذا
ظروف غذاي کودک در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌هاي گوناگوني موجود است. هنگام خريد ظرف غذا به اين چند نکته توجه کنيد:
1) ترجيحا ظروفي بخريد که قابل شستشو در ماشين ظرف‌شويي و قابل استفاده در ماکروويو باشند.2) حتي الامکان پيرکس را انتخاب کنيد و سراغ تفلون نرويد. براي نگهداري غذاهاي پخته کودکان از ظروف شيشه‌اي استفاده کرده و درصورت نياز به ظروف پلاستيکي حتما از ظروف مخصوص نگهداري مواد غذايي کودکان که داراي شرايط لازم بوده و جنس پلاستيک آن بي‌ضرر باشد، استفاده کنيد.3) ظروف غذايي كه انتخاب مي‌کنيد بهتر است رنگ‌هاي گرم و شاد داشته باشند (مثل نارنجي يا قرمز) زيرا رنگ‌هاي شاد اشتهاي كودك را تحريك مي‌کند و برعکس، رنگ‌هاي سرد، مثل آبي و سبز، اشتهاي بچه‌ها را كاهش مي‌دهد.4) براي کودک يک قاشق پلاستيکي کوچک ترجيحاً به همراه يک کاسه کم‌عمق انتخاب کنيد. اين نوع کاسه و قاشق‌ها بايد براي لثه‌هاي کودک شما نرم و متناسب باشد. براي خريد اين وسايل به داروخانه يا مغازه‌هاي مخصوص فروش وسايل کودکان مراجعه کنيد. 5) ظرف‌هاي پلاستيکي استاندارد با پايه‌هاي ايجاد خلا يا درهاي گرم نگه‌دارنده غذا نيز کاملاً براي کودکان مناسب هستند و حتي پس از اينکه کودک کمي بزرگ‌تر شد، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 6) فراموش نکنيد قبل از آشپزي نخست بايد تمام وسايل ضدعفوني شوند و آب بايد از قبل جوشيده و پيش از استفاده سرد شده باشد.

صندلي بلند: براي خوردن غذااين نوع صندلي‌ها از جنس پلاستيک يا چوب موجود هستند و به شما کمک مي‌کنند حين غذا دادن به کودک راحت‌تر بوده و او را روبه‌روي خود يا کنار ميز ناهارخوري بنشانيد. هنگام خريد توجه کنيد انواعي را انتخاب کنيد که ثابت بوده و احتمال افتادن کودک از روي آن بسيار کم باشد. در ضمن برخي از انواع آن قابليت تنظيم ارتفاع داشته و برخي قابل جمع شدن هستند. گرچه بهاي‌ اين نوع از صندلي‌ها بيشتر است اما قابليت استفاده بالاتري خواهند داشت.
پستانک: برخي افراد موافق و برخي ديگر مخالف استفاده از پستانک هستند. در اين رابطه تحقيقات بسياري انجام شده است که مي‌توانيد با مطالعه آنها در نهايت جزو مخالفان يا موافقان استفاده از پستانک باشيد اما اگر جزو موافقان هستيد، بهتر است پستانک کوچک از جنس سيليکون انتخاب کنيد تا گرد و غبار را به خودش جذب نکند.
توالت و حمام
وان كوچك، زيرپايي، شامپو و صابون، دستمال مرطوب و کِرِم، حوله و ليف از مهم‌ترين نيازهاي كودك در اين قسمت از خانه است.
وان کوچک
براي شستشوي کودک داشتن يک وان کوچک بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. اکثر وان‌هاي موجود در بازار از جنس پلاستيک هستند اما در صورتي که براي حمام کودک از وان استفاده مي‌کنيد، رعايت اين چند نکته ضروري است:
1) هرگز نوزادتان را تنها در حمام رها نکنيد؛ حتي اگر مقدار آبي که در وان است بسيار کم باشد. چشم از او برنداريد چون احتمال آنکه نوزاد در عرض يک دقيقه در چند سانتي‌متر آب خفه شود بسيار زياد است.2) وقتي نوزاد را در وان مي‌گذاريد، او را با يک دست نگه داريد چون احتمال به عقب برگشتن وان وجود دارد.
زيرپايي: کودکان پس از مدتي که ايستادن را مي‌آموزند، دوست دارند در حمام يا در وان از جاي خود بلند شده يا چهار دست و پا شوند. براي پيشگيري از هرگونه آسيب و جراحت پيشنهاد مي‌کنيم کف حمام يا وان را با زيرپايي‌هاي مخصوص که مانع ليز خوردن مي‌شوند، بپوشانيد.
5 نكته درباره خريد شامپو و صابون، دستمال مرطوب و کِرِم
اين روزها بيشتر والدين به دليل بالا رفتن آگاهي سعي مي‌کنند از محصولات مخصوص کودکان براي شستشوي آنها استفاده کنند. وقتي براي خريد شامپو و صابون يا ديگر وسايل بهداشتي کودک به بازار مي‌رويد، به اين چند نکته توجه کنيد:
1) شامپوهاي خنثي که اسيديته آنها نزديک 7 است براي کودکان مناسب‌ترند. استفاده از شامپوي بزرگسالان مي‌تواند سبب خشکي پوست و موي کودک شود.2) توجه کنيد شامپويي که خريداري مي‌کنيد، بدون زاويه و بي‌خطر باشد.3) قطعات ريز و جداشونده شامپوهاي عروسکي مي‌تواند خطرآفرين باشد.4) داخل برخي شامپوها تيله‌هاي رنگي است که بچه‌ها را جذب مي‌کند. آنها را از دسترس کودکان دور نگه داريد تا موجب خفگي آنها نشوند.5) صابون، کِرِم، دستمال مرطوب و... بايد غير عطري و مخصوص کودکان باشد.
حوله کلاهدار ست اردک زرد و نارنجی کودک
حوله و ليف: سعي کنيد حوله و ليفي که براي نوزاد انتخاب مي‌کنيد، نرم و لطيف باشد تا به پوست کودک آسيب نرساند. در ضمن براي خريد حوله نمونه‌هايي را انتخاب کنيد که قدرت آب‌گيري بالاتري داشته و پرز پس ندهند.
بيرون از خانه
صندلي اتومبيل، كالسكه، آغوشي و سبد حمل نوزاد از مهم‌ترين اجزاي سيسموني براي حضور كودك در بيرون از خانه است.
5 نكته درباره خريد صندلي اتومبيل
اگر اتومبيل داريد، خريد صندلي اتومبيل يکي از ضروريات است زيرا در يک تصادف، احتمال پرت شدن کودکان از صندلي عقب با سمت شيشه در مقايسه با افراد بزرگسال 6 تا 7 برابر است. در هنگام خريد صندلي اتومبيل به اين نکات دقت کنيد:
1) حتما صندلي علامت استاندارد داشته باشد. در نمونه‌هاي خارجي علامت E نشانه تست شدن صندلي است.2) از خريد صندلي‌هاي دست‌دوم خودداري کنيد.3) بعد از هر تصادف، صندلي را تعويض کنيد زيرا امکان دارد صندلي صدماتي ديده باشد که با چشم قابل مشاهده نبوده و در تصادف بعدي موثر عمل نکند.4) اگر مدام در حال تعويض صندلي از يک اتومبيل به اتومبيل ديگر هستيد، انواعي را انتخاب کنيد که آسان باز و بسته مي‌شوند.5) برخي از انواع صندلي اتومبيل دو منظوره بوده و به عنوان کرير هم مي‌توان از آنها استفاده کرد، گر چه قيمت اين نوع صندلي‌ها بالاتر است اما به صرفه‌تر خواهند بود.
کالسکه: کالسکه از جمله وسايلي است که هنگام بيرون رفتن به کمک‌تان مي‌آيد. کالسکه‌ها انواع گوناگوني دارند اما باز هم جداي مدل، ايمني است که حرف اول را مي‌زند. نشيمن‌گاه کالسکه بايد ثابت، به اندازه کافي سفت و مقاوم بوده و ترجيحا قد کالسکه کمي بلند باشد. موقع خريد به وزن کودک، کيفيت پارچه، سيستم توقف و حرکت دقت کنيد. کالسکه پلاستيکي با پارچه نامرغوب نخريد. در ضمن کالسکه‌هايي که امكان برگرداندن روي کودک به سمت والدين دارند، ارجح‌‌ بوده و حس امنيت بيشتري به کودک انتقال مي‌دهند.
آغوشی نوزاد جدیدترین مدل شیک
آغوشي: برخي از والدين ترجيح مي‌دهند به جاي استفاده از سبد حمل نوزاد يا کالسکه، آغوشي تهيه کنند. اين وسيله تا زماني که نوزاد شما سنگين نشده باشد بسيار خوب بوده و صداي شنيدن ضربان قلب و بوي تن مادر يا پدر سبب آرامش و القاي حس امنيت به کودک مي‌شود.
سبد حمل نوزاد
اين وسيله به ويژه براي افرادي که از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده مي‌کنند مناسب است. هنگام خريد به اين موضوع توجه داشته باشيد که استفاده از سبد حمل تا چه حد براي شما و نوزادتان راحت است. ترجيحا انواع سنگين را انتخاب نکنيد اما به ايمني توجه زيادي داشته باشيد. سبد حمل بايد داراي کمربند ايمني باشد. دسته يا بند بلند کردن‌ آن ثابت و محکم باشد. انواع پارچه‌اي توصيه نمي‌شود چون احتمال پاره شدن و افتادن کودک وجود دارد. انواع محکم‌تر را نيز بايد هر بار قبل از گذاشتن نوزاد درون آن بررسي کنيد تا لق يا شل نباشد. پارچه درون سبد نيز بهتر است با کيفيت بوده و قابل شستشو در ماشين لباس‌شويي باشد.

جشن سیسمونی و تزیینات هنرمندانه

پسندها (2)

نظرات (5)

اتنا مامان روشا
15 مهر 91 13:03
سلام . وبلاگمون قفل نداره . لطفا راهنمایی کنید چه جوری قفل رو بردارم
فرشته ام "امیرحسین"
16 مهر 91 15:59
سلام ممنون از مطالب جالبتون من شما رو لینک کردم لطفا ما رو با اسم فرشته ام "امیرحسین" لینک بفرمایید
یاسمن
22 مهر 91 13:30
سلام نمیدونم واقعا چی بگم خیلی زیبا جالب و اموزنده بودن دهنم اب افتاد من نی نی میییییییییییییخواممن چند ماه میشه که تصمیم گرفتم مادر بشم اومده بودم دنبال یه سری تزیینات خیلی از این عکساتون فیض بردم ممنونم بازم میام دعا کنید زود زود مامان بشم تا از وسایلای خوشمل واسه نی نیم بخرم


ایشاله گلم!
ثمين بانوثمين بانو
19 خرداد 97 9:55
محبت
ثمين بانوثمين بانو
19 خرداد 97 9:55
درسخوان