شروع بکار وبلاگ ثمینشروع بکار وبلاگ ثمین، تا این لحظه: 13 سال و 2 ماه و 7 روز سن داره

ژورنال دنیای نفیــــــــــس

نقش رنگ در غذاي كودكان

1391/2/27 21:36
نویسنده : ثمین
2,303 بازدید
اشتراک گذاری
Kids food: butterfly snack packs


همه ما از تاثير خوردن سبزي ها و سبزيجات سبز و اثرات مفيد آن آگاه هستيم، درمورد خواص سبزيجات هم سخن بسيار گفته شده ازجمله استحكام استخوان ها و دندان ها و نيز كاهش خطر ابتلا به سرطان كه به اين دسته از مواد غذايي نسبت مي دهند.

Kids food: aquarium sandwich

اما بايد بدانيم كه منظور از سبزيجات فقط سبزيجات سبزرنگ نيست بلكه سبزيجات در رنگ هاي مختلف وجود دارند. بعضي از سبزي هاي سبزرنگ مانند فلفل هاي سبز، بروكلي، برگ هاي خوراكي، خيار، لوبيا سبز، نخود سبز، كدوي سبز، كرفس، كلم، كيوي، طالبي، سيب و انگور در غذاي روزانه ما جايگاه خاصي دارند.

 تزیین مینی پیتزا برای بچه کوچک به شکل باند پیچی Kids food: mummy mini-pizzas


اما رنگ هاي سفيد و كرم تا قهوه اي را نيز مي توان دررديف رنگين كمان خوراكي ها جاي داد. مثل سير و پياز كه خواص سلامتي بخش و مفيد آن سال هاست كه زبانزد متخصصين تغذيه است و به تازگي محققين دريافته اند كه اين گروه از مواد غذايي در پايين آوردن سطح كلسترول خون مفيد است و در حفظ سلامت قلب موثر هستند. از اين گروه مي توان به پيازها، سير، گل كلم، سيب زميني، قارچ، موز، خرما و هلوي سفيد اشاره كرد.

Kids food: use stickers to make faces on food packaging تزیین ساندویچ لقمه صبحانه بچه ها برای مدرسه

پس از آشنايي با برخي از خواص و دسته بندي مواد خوراكي بر حسب رنگشان نوبت به كاربرد اين مواد غذايي در غذاهاي جذاب براي فرزندانمان مي رسد. اگر سعي كنيم بشقاب غذا را چون بوم نقاشي ببينيم و به فرزندانمان كمك كنيم تا روي اين بوم با استفاده از مواد خوراكي رنگيني كه در اختيارش قرار مي دهيم، مطابق سليقه خودش منظره اي زيبا بيافريند مي توانيم علاقه او را به خوردن سبزيجات مختلف برانگيزيم.



مینی پیتزا به شکل گربه پیشی

چند بوته كوچك بروكلي بخارپز يا آب پز و مقداري لوبياي سبز درست پخته شده مي توانند درخت هاي اين منظره باشد. از يك عدد گوجه فرنگي كوچك مي توانيم به جاي خورشيد و يك مشت نخودفرنگي و دانه ذرت هم به جاي گل ها استفاده كنيم.

Kids food: jacket potato mice


فراموش نكنيم كه از انواع ميوه و سبزيجات براي تزئين غذاهاي گوناگون استفاده كنيم. هرچند كه ممكن است بعضي از آنها چندان مورد علاقه فرزندانمان نباشد. در مرحله بعد هم با استفاده از قوه تخيل خود و كودكمان با اشكال و طرح هاي فانتزي مي توانيم اين غذاها را بياراييم.

Kids food: crab croissant



مي توانيد در فصل تابستان پوره هاي رنگارنگي از ميوه هاي گوناگون درست كنيد و آنها را در يك جايخي بريزيد و در فريزر قرار دهيد و از اين مكعب هاي يخ ميوه اي براي سرو نوشيدني هاي كودكمان استفاده كنيد به جاي استفاده از تنقلات پرچربي و پرنمك مي توان برگه خشك شده ميوه ها و مغزهايي مانند گردو و پسته را در برنامه غذايي كودك خود قرار داد.

Kids food: humpy dumpty sandwich



اگر بازي شناخت طعم ميوه ها را ترتيب دهيد و چشمان او را با يك دستمال ببنديد و قطعاتي از ميوه هاي گوناگون را در دهانش بگذاريد، او را از كودكي با خوردن انواع ميوه ها و سبزيجات آشنا مي كنيد.


تزیین سوسیس به شکل اختاپوس

به اين ترتيب از خلاقيت شخصي خود براي ايجاد عادات صحيح غذايي در فرزندتان بهره مي گيريد. بسياري از كودكان هستند كه علاقه اي به خوردن گوشت در غذا ندارند يا از بوي بد آنها متنفر هستند. در اين شرايط مي توانيم با حربه اي زيركانه از سبزيجاتي نظير هويج، سيب زميني، شلغم براي گرفتن بوي گوشت استفاده كنيم.


fun kids foods Cooking with the Kids: Fun Kid Foods


با اين كار هم غذا خوشرنگ مي شود و هم بوي بد آن گرفته مي شود و غذا براي فرزندان خوردني تر و تنوع رنگي آن بيشتر مي شود. پس بياييد براي حفظ بيشتر سلامت فرزندانمان به جاي استفاده از پفك و پاستيل و ساندويچ هاي خانگي از ميوه و سبزيجات رنگي در تغذيه آنها استفاده كنيم.

 

جشن دندون تزیین میوه برای جشن دندانی سیب شکل لب  Kids food: apple and marshmallow smiles


به علايق آنها احترام بگذاريم و بچه ها را به فروشگاه هاي عرضه ميوه و سبزيجات ببريم و در انتخاب ميوه و سبزي به نظر آنها توجه كنيم. در آخر طبق دستاوردهاي تحقيقاتي دانشمندان اگر بتوانيم هر طعم جديد را حتي با اصرار حدود 10 بار به فرزندانمان بخورانيم او اين طعم را مي پذيرد و به آن عادت مي كند پس نااميد نشويد و به هر حربه اي شده مواد مفيد ولي نه چندان خوشمزه را با اشكال رنگارنگ و جذاب به فرزندانتان عرضه كنيد.


چند تا ایده دیگه:

ميتونيد از سيخهاي چوبي و تكه هاي ميوه مثل كباب براي به اشتها اومدن و ميوه خوردن بچه ها استفاده كنيد يااينكه چند تا ميوه تابستوني رو با هم ديگه ميكس كنيد و از قالبهاي بستني براي درست كردن بستني خونگي استفاده كنيد در ضمن پوره سيب زميني رو قل قلي كنيد و توي ظرف بچينيد و بذاريد جلوي كوچولوها تون تا با استقبال اونها مواجه بشيد .

يا اينكه خرما رو بدون پوست بكنيد با كمي روغن تفت بديد تا نرم بشه يه مقدار از حرارتش كه گرفته شد توي دستتون قل قلي بكنيد توي مغزهاي پودر شده بغلتونيد(مثل پودر پسته - پودر بادام - شكلات رنده شده و ....)بعد قلقلي ها رو توي سلفونهاي رنگي بپيچيد و يه روبان خوشگل به سرش بزنيد و توي جاي شكلاتي بچينيد و تا كوچولوها جاي شكلات از اين خرماهاي خوشمزه نوش جان بكنن.

Kids food: butterfly snack packs

اینم یه آموزش:

پلو خرسی برای نی نی ها



کمی کته اماده شده را به تخم مرغها که هنوز خیلی سفت نشده اضافه میکنید ودرون کاسه خوب فشار میدید.

حالا می تونید به هر شکلی که خواستید تزئینش کنید.
 

 

قلب
قلب

اگه از این مطلب رو دوست داشتید، لطفا برای گوگل محبوب کنید (+g بزنید)

(پایین صفحه سمت چپ)



پسندها (2)

نظرات (5)

ثمين بانوثمين بانو
23 خرداد 97 8:45
تشویق تشویق تشویق تشویق تشویق تشویق
ثمين بانوثمين بانو
23 خرداد 97 8:45
محبت
ثمين بانوثمين بانو
4 تیر 97 8:56
گل
ثمين بانوثمين بانو
4 تیر 97 8:56
تشویق
ثمين بانوثمين بانو
4 تیر 97 8:56
درسخوان